Xavier Querol Carceller
934006149 - int: 437766
xavier.querol@idaea.csic.es
https://www.idaea.csic.es/egar
ORCID:
0000-0002-6549-9899
Research group: Environmental Geochemistry and Atmospheric Research (EGAR)
Service: Atmospheric Monitoring Network
Research Professor leads the EGAR group at IDAEA-CSIC. Main focus on atmospheric pollution, waste valorisation and applied geochemistry. Supervisor of 26 PhD Theses. >500 articles in SCI journals. Member of LRTAP-UNECE, WHO and EC committees and working groups advising on air quality and climate directives. 2013 Award “Rey Jaime I” for the Protection of the Environment. Included in the ISI Highly Cited Scientists.
Parte A. DATOS PERSONALES
Nombre y apellidos Xavier QUEROL CARCELLER
DNI/NIE/pasaporte 73378906M Edad 55
Núm. identificación del investigador Researcher ID E-2800-2014
Código Orcid http://orcid.org/0000-0002-6549-9899
A.1. Situación profesional actual
Organismo CONSEJO SUPERIOR DE INVESTIGACIONES CIENTIFICAS
Dpto./Centro Instituto de Diagnóstico Ambiental y Estudios del Agua (IDAEA)
Dirección C/ Jordi Girona 18-26, 08034 Barcelona
Teléfono 696583432 correo electrónico Xavier,querol@idaea.csic.es
Categoría profesional Profesor de investigación CSIC Fecha inicio 2004
Espec.cód. UNESCO 2506.04, 2501.05
Palabras clave Medio ambiente, Contaminación atmosférica, Geoquímica, Residuos
A.2. Formación académica (título, institución, fecha)
Licenciatura/Grado/Doctorado Universidad Año
Licenciatura CC Geológicas (G. Aplicada) Universitat de Barcelona 1986
Grado CC Geológicas (G. Aplicada) Universitat de Barcelona 1988
Doctorado CC Geológicas (G. Económica) Universitat de Barcelona 1990
A.3. Indicadores generales de calidad de la producción científica (véanse instrucciones)
• 5 Sexenios aprobados, 2016 el último año aprobado,
• 28 tesis doctorales dirigidas y 2 más en proceso.
• Índice h=83 Web of Sciences, una media de 2878 citas/año entre 2014-2018 (3228 en 2018), con un total de 550 publicaciones SCI (Alrededor de 65% en Q1) y 25338 citas (10/12/2018) y una media de 42 citas por artículo.
• 16 artículos entre 207 y 550 citas cada uno, y 42 con 103-199 citas.
• Presente en la lista de Thomson Reuters del 1% de científicos más citados en GEOSCIENCES en 2014, 2015, 2016, 2018.
• Participación proyectos competitivos: 23 del Plan Nacional, 14 contratos y encomiendas de gestión con MAGRAMA, MARM, MMA, AEMET, INM y CCAA), 25 contratos financiados por otros organismos de I+D, empresas y CCAA (algunos prorrogados anualmente desde 1999), 23 proyectos financiados por la CE, 6 proyectos de otros entes internacionales (NERC, OTAN, ODA)
• Miembro del comité editorial de 8 revistas del SCI y Editor Asociado de ACP y Environment International.
Parte B. RESUMEN LIBRE DEL CURRÍCULUM (má. 3500 caracteres, incl. Esp. en blanco)
• Premios Extraordinarios de Licenciatura (1988) y de Doctorado (1990) de la UB.
• Tesis en el CSIC, en el Instituto de Ciencias de la Tierra Jaume Almera (ICTJA) sobre el origen y distribución de contaminantes traza en el carbón del distrito minero de Teruel, siendo uno de los primeros trabajos a nivel mundial en donde se aplicó en este campo la ICP-MS.
• Realicé mi postdoc entre el ICTJA y el Servició Geológico del Reino Unido (BGS-NERC) entre 1990 y 1993, centrándome en la investigación del balance de masas de emisiones de contaminantes traza del carbón en plantas de generación eléctrica. A raíz de estos estudios, realizados en colaboración con ENDESA, pedí un proyecto Europeo como IP la CECA y me fue concedido. Desde entonces he participado en multitud de proyectos Europeos sobre este y otros temas. En base a los resultados obtenidos en el primero de ellos comenzamos a evaluar el impacto de las citadas emisiones alrededor de la C.T. Teruel. Estos últimos estudios nos llevaron a optimizar herramientas geoquímicas adaptadas a estudios cuantitativos de contribución de fuentes a los niveles de partículas en suspensión y a desarrollar métodos para distinguir la contribución de aportes naturales (como el polvo africano o el aerosol marino) de los diversos aportes antrópicos. Ello fue posible por diversos proyectos del Plan Nacional y Europeos de los cuales fui IP o participé.
• Fuimos requeridos por el Ministerio de Medio Ambiente (MMA) para asesorar al mismo y a la DG de Medio Ambiente de la CE (DGMACE) para la elaboración e implementación de las nuevas directivas de calidad del aire europeas. Desde entonces he formado parte de grupos de trabajo de la CE en la elaboración y redacción de las mismas. He participado en grupos de trabajo y comités científico asesores de la ONU (UNECE e IPPC), OMS (REVIHAAP, HRAPIE), DGMACE (Clean Air for Europe, Expert Group of Stakeholders reviewing European Air Quality Policy), soy desde 2011 Vice-chairman of the United Nations Scientific Committee-CLTRAP EMEP (European Monitoring and Evaluation Program, Convention on Long-range Transboundary Air Pollution UNECE). He asesorado al MMA, MARM, MAGRAMA en temas de calidad del aire y he actuado como IP de diversos contratos y encomiendas de gestión para la mejora de calidad del aire en España. Hemos trabajado en 16 CCAA en este campo, colaborado con los Ayuntamientos de Madrid y Barcelona, y desarrollado Planes de Mejora de Calidad del Aire (2 Planes aprobados por los Consejos de Ministros de España en 2011 y en 2013, 5 Planes desarrollados por CCAA y 3 por entes municipales). Lideré informes clave en el accidente minero de Aznalcollar, y asesoré a la OMS en el accidente minero de Hungría, y a diversos planes de mejora de calidad del aire como a AirParif (Paris) y Wuhan (China).
• Desarrollamos estos trabajos desde nuestro grupo de I+D en el ICTJA, en donde fui ascendiendo de científico titular del CSIC (1993), a investigador científico (1998) a profesor de investigación en 2004. Finalmente en 2008 fui investigador co-fundador del Instituto de Diagnóstico Ambiental de Estudios del Agua del CSIC, en donde, desde entonces, desarrollo mi investigación.
• Hemos trabajado y colaborado en multitud de países en temas de calidad del aire, contaminantes en carbón, extracción de metales de residuos, emisiones contaminantes, tecnologías de minimización emisiones, utilización de residuos. Alrededor de 40 artículos SCI sobre trabajos realizados en China, Turquía, Reino Unido, Italia, Grecia, Portugal, Suiza.
• Premio Medio Ambiente Generalitat de Catalunya y Premio Rey Jaime I en 2013. Elegido Miembro de la Selección Española de la Ciencia QUO-2017.
• Proyecto LIFE+AIRUSE, en el que figura como I.P. Elegido The Best of the Best Green Cities Project por la CE, en base a votación popular (sobre la selección The Best Life Projects) en 2018.
Parte C. MÉRITOS MÁS RELEVANTES (ordenados por tipología)
C.1. Publicaciones (10 seleccionadas últimos entre 580 SCIs 1989-2018, 197 SCI en 2014-2018)
• QUEROL X. et al. (1/23), Phenomenology of summer ozone episodes over the Madrid Metropolitan Area, central Spain. Atmos. Chem. Phys. Atmos. Chem. Phys., 18, 6511-6533, 2018.
• BRINES M. et al. (13/13): Traffic and nucleation events as main sources of ultrafine particles in high insolation developed world cities. Atmos. Chem. Phys., 15, 5929–5945, 2015.
• SUNYER J. et al., (17/17) Association between Traffic-Related Air Pollution in Schools and Cognitive Development in Primary School Children: A Prospective Cohort Study. PLoS Medecine 12(3): e1001792, 2015.
• QUEROL X. et al. (1/12): 2001–2012 trends on air quality in Spain. Science of the Total Environment, 490, 15 (2014), 957-969.
• QUEROL X., et al. (1/28): Variability of carbonaceous aerosols in remote, rural, urban and industrial environments in Spain: Implications for air quality policy. Atmos. Chem. Phys., 13, 6185-6206, doi:10.5194/acp-13-6185-2013, 2013.
• JORDI A., et al. (5/5): Copper aerosols inhibit phytoplankton growth in the Mediterranean Sea. Proceedings of the National Academy of Sciences of the United States of America, PNAS, 2012,109, 52, 21246–21249 www.pnas.org/cgi/doi/10.1073/pnas.1207567110.
• QUEROL X., et al. (1/9) Variability of levels and composition of PM10 and PM2.5 in the Barcelona metro system. Atmos. Chem. Phys., 12, 5055–5076, 2012, www.atmos-chem-phys.net/12/5055/2012/
• OSTRO B., et al, (3/9): The Effects of Particulate Matter Sources on Daily Mortality: A Case-Crossover Study of Barcelona, Spain. Environmental Health Perspectives. Environmental Health Perspectives, 119, 12, 2011, 1781-1787.
• QUEROL X. et al. (1/11): African dust contributions to mean ambient PM10 mass-levels across the Mediterranean Basin. Atmospheric Environment 43, 28, 2009, 4266-4277.
• QUEROL X. et al. (1/10): Variability in regional background aerosols within the Mediterranean. Atmospheric Chemistry and Physics. 9, 4575-4591 (2009).
C.2. Proyectos (8 seleccionados, todos como IP, entre 52 como IP o participante)
• Discriminación del origen de loa aserosoles atmosféricos a escala urbana y regional – DOASUR. Entidad financiadora: MEC, CGL2007-62505/CLI. ICTJA-CSIC, 2007-2010. 232.320 Euros. IP: X. Querol.
• Variabilidad temporal y espacial de Aerosoles en el Mediterráneo Occidental: combinación de instrumentación de última generación en caracterización de aerosoles a nivel de Superficie (VAMOS). DGIYG PN, MICIN. CGL2010-19464/CLI. IDAEA-CSIC. 2011-2013. 258.819 Euros. IP: X. Querol.
• Abatement of Emissions of Trace Pollutants by FGD from co-combustion and environmental characteristics of by-products. Financiación: UE, RFCR-CT-2006-00006. Coordina ENDESA. Participación ICTJA-CSIC 314.271 Euros, 2006-2010. IP de la contribución del CSIC: X.Querol.
• Advanced Grand ERC del 7ºPrograma Marco de la CE. Coordinado por el Dr. Jordi Sunyer del Centro de Investigaciones Epidemiológicas y Ambientales de Barcelona (CREAL), en el que vamos como partners. Proyecto BREATHE BREATHe-BRain dEvelopment and Air polluTion ultrafine particles in scHool children (2.5 M Euros, CSIC 0.185 MEuros). Coordinador CREAL, Partners CSIC, NEUROVOX y CGR. Responsible CSIC: X. Querol.
• AIRUSE-LIFE+: LIFE11 ENV/ES/584,Testing and Development of air quality mitigation measures in Southern Europe. Coordinador del proyecto: X. Querol. Partners: Universidad de Averiro, Universidad de Florencia, Universidad de Birminghamm e ITC-UJI. Concedido 950.000 Euros. 2012-2016.
• Human EXposure to Aerosol COntaminants in Modern Microenvironments (HEXACOMM). Area: FP7-INTERNATIONAL TRAINING NETWORK. Project number 315760. Participants: 17 European centers. Duration: 1/1/2013-31/12/2016. Budget (total): 3.764.000 Euros. Budget CSIC: 454.000 Euros. Coordinator: Mihalis Lazaridis (Technical University of Crete). Main researcher-CSIC: X. Querol.
• Episodios de altos niveles de ozono, particulas ultrafinas y aerosoles secundarios en ambientes de fondo urbano y regional en el NE de España. Dir. General de Investigación y Gestión Del Plan Nacional I+D, Ministerio de Ciencia e Innovación. CGL2016-78594-R. Investigador responsable: X. Querol (Co-IP. André Alastuey). Financiación: 322,000 EUROS. Duración: 1/12/2016 a 31/12/2019.
• FRAGMENT (Frontiers in dust mineralogical composition and its effects upon climate). Consolidator Grant. European Research Council (ERC). Partners. BSC, IDAEA-CSIC Universidad Damstadt (Alemania), NASA-US. P.I. Carlos Pérez-García Pando (BSC), del IDAEA-CSIC: X. Querol. 2018-2021. Financiación 2.1 Millones Euros, IDAEA-CSIC: 0.51 Millones Euros.
•
C.3. Contratos (6 seleccionados, todos como IP, entre 36 como IP o participante)
• Convenio: Estudio de la contaminacion atmosférica por partículas en Santa Cruz de Tenerife. Consejería de Medio Ambiente y ordenación Territorial del Gobierno de Canarias.: CSIC-INM, 2008-2010. 165.600 Euros
• Contrato: Extraction of germanium and gallium from the Integrated Gasification Combined Cycle (IGCC) fly ash (GeWEP). Contract between Wareagle (mining company inc, tsx veture exchange, Vancouver, Canada) and the Institute of Earth Sciences “Jaume Almera” of CSIC. Jan 2008 to Dec 2009. 134260 Euros (€).
• Encomienda G: Monitorización de la composición química de los aerosoles atmosféricos en el marco del programa de vigilancia atmosférica global (VAG) del Centro de Investigación atmosférica de Izaña. AGENCIA ESTATAL DE METEOROLOGIA (AEMET) – CSIC. 111.111 Euros. 2011-2012.
• Contrato: Identificación de fuentes de partículas atmosféricas antropogénicas a partir de la caracterización físico-química de aerosoles. Desde 1997, renovado anualmente. IP. Financiación Departament de Medi Ambient, Direcció General de Qualitat ambiental, Generalitat de Catalunya.. (68000 Euros anualidad 2013)
• Encomienda de gestión entre MARM-CSIC para la realización de trabajos relacionados con el estudio y evaluación de la contaminación atmosférica por material particulado y metales en España. UCA2009020083, REF 2010-0689, Financiación 1.203.585,52 Euros. 2010-2013.
• EG: Estudio y evaluacion de la contaminacion atmosferica por material particulado y metales en España MAGRAMA-CSIC., Expediente N°: ’13CAES006/, 10/12/2013-0/12/2017. 359.130 Euros
C.4. Patentes (solo últimos 10 años)
• – Álvarez-Ayuso E., Querol X., Ballesteros J.C., Gimenez-Alonso A., Tomás A. Procedimiento para estabilizar yeso. Patente española ES1625.2 200700639 (1) 2304218B1. Propiedad ENDESA GENERACION, S.A., 12/03/2007, Concedido, 14/08/2009
• – Arroyo F., Fernández Pereira C., Querol X., Font O., Coca M.P., Chilenos J.M., Fernández A.I. Procedimiento para la recuiperación de Ge en cenizas de carbón. Solicitud de patente: P200601811.
• – Amato, F., Moreno, T., Querol X., Alastuey A. Muestreador por aspiración para partículas atmosféricas micrométricas depositadas en vías de tráfico. Solicitud de patente: P201131895. Fecha presentación solicitud 24/11/2011.
C.5. Otros: Premios
• 1999 Barton A. Thomas Memorial Award, University of Kentucky Centre for Applied Energy Research.
• 2009 Environment Award from the Government of Catalonia in recognition of a scientific career focused on plans to improve air quality.
• 2013. Rey Jaime I Award for the Research for the Environmental Protection.
• Elegido Miembro de la Selección Española de la Ciencia QUO-2017.
• Miembro electo de la Real Academia de Ciencias y Artes de Barcelona diciembre de 2017.
• Proyecto LIFE+AIRUSE, en el que figura como I.P. Elegido The Best of the Best Green Cities Project por la CE, en base a votación popular (sobre la selección The Best Life Projects) en 2018.
• Premio 2018 de Medio Am,biente Cadena Ser Castellón.
C.6. Otros: Essential Science Indicators.
• Leading author of the Scientific and Technical Basis of the National Air Quality Plan of Spain that yielded the current Air Quality Plan.
• In the list of the top most cited (1% of most cityed authors) from Thomson Reuters in 2014, 2015, 2016 and 2018.

FOCI
FOCI Project on „Non-CO2 Forcers and Their Climate, Weather, Air Quality and Health Impacts“.
The main goal of the new EC Horizon Europe project FOCI is to assess the impact of key radiative forcers other than CO2, where and how they arise, the processes of their impact on the climate system, to find and test an efficient implementation of these processes into global Earth System Models and into Regional Climate Models coupled with Chemistry Transport Models.
To constrain numerical sensitivity simulations a long-term comprehensive observational dataset of different climate-relevant species will be compiled using available information from a suite of observational networks/programmes/infrastructures such as GAW, ACTRIS, AERONET, EARLINET, among others.
Call: HORIZON-CL5-2021-D1-01-0
Start Date: 01/09/2022 – End Date: 31/08/2026
Project Leader: Marco Pandolfi
Researchers: Andrés Alastuey Urós , Xavier Querol Carceller
Support: Jordi Rovira Carpi
Funding: European Project

AeroSolfd
Fast track to cleaner, healthier urban Aerosols by market ready Solutions of retrofit Filtration Devices for tailpipe, brake systems and closed environments
Emissions of the existing gasoline engines and brakes of the commercial vehicle fleets in Europe relate to health problems and death of annually >1,45 Mio. people. For the next decades, these vehicles will continue populating the roads, emitting PM/PN exhaust particles and toxic secondary emissions. For immediate reduction, retrofit solutions for tailpipe and brake emissions must be brought to TRL 8 and introduced to the market by 2025. Timing is crucial: Retrofits are transition technologies until full electrification of Europe’s transport fleet. Even beyond, brake retrofits play an important role in the electrified fleet. Quick wins in the reduction of the overall footprint of the existing fleets can be realised by using our 3 retrofits for tailpipe, brake and closed environments: 95% of PM2.5 and 80% of toxic secondary emissions using an innovative Gasoline Particle Filter, 60% of NOx exhaust emissions replacing the aged TWC by original equipment, 90% of the brake particles of long-lived road transport assets using a passive BDPF, 90% of particles in closed environments (bus stops, tunnels, metro stations) using a special designed and enhanced stationary air purifier.
To create credible key messages for clients, citizens and policy, we perform lighthouse demo activities:
1) tailpipe retrofit: 1.000 vehicles in 2 climate zones (Germany + Israel) for 4 representative engine type families,
2) brake retrofit: Define emission fingerprints for the public transport of the cities of Valladolid, Ancona, Fermo and Sofia and > 35000 km lab testing on dynamometer and > 8000 km real driving,
3) air purifier retrofit for closed environments: 3 underground stations (Sofia, 2x Lisbon) with > 130000 commuters and Valladolid central bus depot with > 150 buses. For market preparation we will reach >4.000 citizens and policy makers from EU KOM level and >8 EU countries. We unite world leading industry, renowned scientific institutes and lighthouse demo sites in 8 European countries
Funding: Horizon Europe, Horizon-CL5-2021-D5-01-15
Start Date: 01/05/2022 – End Date: 30/04/2025
Project Leader: Teresa Moreno Pérez
Researchers: Natalia Moreno Palmerola , Xavier Querol Carceller , Andrés Alastuey Urós
Funding: European Project
RI-URBANS
Research Infrastructures Services Reinforcing Air Quality Monitoring Capacities in European Urban & Industrial AreaS
The project aims to demonstrate how service tools from atmospheric research infrastructures can be adapted and enhanced to better address the challenges and societal needs concerning air quality in European cities and industrial hotspots. RI-URBANS responds to urgent needs to substantially reduce air pollution across the European Union by providing enhanced air quality observations in support of advanced air quality policy assessment.
We develop and enhance synergies between Air Quality Monitoring Networks (AQMNs) and research infrastructures in the atmospheric domain and combine advanced scientific knowledge and innovative technologies to develop pilot service tools. These will enhance the AQMNs capacity to evaluate, predict and support policies for abating urban air pollution. RI-URBANS deploys tools and information systems in the hands of citizens and communities to support decision-making by AQ managers and regulators. The focus is on ambient nanoparticles and atmospheric particulate matter, their sizes, constituents, source contributions, and gaseous precursors. RI-URBANS will evaluate novel air quality parameters, source contributions, and their associated health effects to demonstrate the European added value of implementing such service tools.
Funded by the European Commission’s call “European Research Infrastructures capacities and services to address European Green Deal challenges (LC-GD-9-1-2020)”
Start Date: 01/10/2021 – End Date: 30/09/2025
Project Leader: Xavier Querol Carceller
Researchers: Teresa Moreno Pérez , Fulvio Amato , Andrés Alastuey Urós , Angeliki Karanasiou , María Cruz Minguillón , Mar Viana Rodríguez , Marco Pandolfi , Joan Grimalt Obrador , Barend L. van Drooge , Meritxell Garcia i Marlès , Marjan Savadkoohi , Xiansheng Liu
Support: Alicia Arroyo , Ana Sotres Fernández , Alejandro Rodríguez Bermejo , Mercè Ratera Bastardas , Sergio de Campos Paus
Funding: European Project
https://riurbans.eu/
nPETS
Nanoparticle Emissions from the Transport Sector: Health and Policy Impacts
Air pollution in European cities is still threatening human health, even though EU emission directives have been sharpened over the last 25 years. Adverse health effects of airborne particles are strongly linked to their size. A major fraction of outdoor ultrafine particles is traffic generated from road, rail, air, and sea transportation. The story that nPETS aims to communicate is the life of the sub 100 nm emissions from its creation to its potential path to human beings and animals. The nPETS consortium aims to improve the knowledge of transport generated exhaust and non-exhaust nanoparticle emissions and their impacts on health and new public policies.
It aims to monitor and sample with state-of-the-art particle instruments the sub 100 nm transport generated emissions from shipping, road, rail, and aviation both in field and controlled laboratory environments. Both aged and fresh aerosols will be considered, including primary and secondary volatile and non-volatile particles. Characterising the emissions will be done from shipping, road, rail, and aviation by linking their sizes, chemical compositions, and morphologies to its specific emission sources such as engines, brakes, clutches, and tyres to increase the understanding of the mechanisms behind adverse risks posed by different types and sources of the identified sub 100 nm particles. The effects of nanoparticles from various transport modes and fuels, as well as specific emission sources, will be compared with a focus on markers of relevance for carcinogenesis and inflammation. Living cells will be exposed to collected and real-world primary and aged aerosols as well as primary and aged aerosols generated in the laboratory.
Furthermore, it also aims to evaluate the possible future impact of new policies in this area on public health and linking the impacts with specific emission sources. This should lead to an understanding and quantification of the risks posed by different types and sources.
Start Date: 01/06/2021 – End Date: 31/05/2024
Researchers: Fulvio Amato , Benjamí Piña Capó , José Portugal Minguela , Barend L. van Drooge , Xavier Querol Carceller , Andrés Alastuey Urós , Teresa Moreno Pérez , Sharon Ridolfo
Support: Marina Ricarte Aliaga
Funding: European Project
https://www.npets-project.eu/
WATCHPLANT
Smart biohybrid phyto-organisms for environmental in situ monitoring
Wireless wearable devices can track our every move and monitor our health. This technology can also be used on plants for the benefit of urban policies, the agri-food industry and forestry. The EU-funded WATCHPLANT project will develop a wireless, wearable, self-powered sensor for in-situ monitoring of urban environments. Specifically, this system equips plants with artificial intelligence to create a smart net of sensors for measuring environmental parameters and the responding physiological state of plants at a very early stage, using a barely-explored fluid, phloem sap. The project will explore how to extract sufficient sap volume in a healthy plant and how to make long-lasting bioelectronics to use sap for sensing and energy harvesting purposes.
This project has received funding from the European Union’s Horizon 2020 research and innovation programme under grant agreement No 101017899